piątek, 7 lutego 2014

Jack London - Martin Eden

"
Ludzie ci myślą, że myślą, i te bezmyślne stworzenia stają się wyroczniami decydującymi o życiu tych nielicznych, którzy myślą naprawdę"


   Martin Eden to powieść amerykańskiego pisarza Jacka Londona, która zdobyła uznanie na całym świecie, dla samego zaś autora stała się najważniejszym dokonaniem w jego życiu. Nie bez powodu ta książka, wydana po raz pierwszy w 1909 roku, znalazła się na prestiżowej liście Le Monde wśród stu najlepszych powieści XX wieku.
   Fabuła powieści przenosi nas do Kalifornii z początków zeszłego stulecia, gdzie poznajemy losy tytułowego Martina Edena, marynarza, który ratując przed napadem jednego z lokalnych przedstawicieli „klasy wyższej”, zostaje zaproszony przez niego na obiad, podczas którego poznaje piękną Ruth, w której zakochuje się bez pamięci. Będąc jednak zwykłym chłopakiem od czarnej roboty, bez wykształcenia, prezencji ani towarzyskiej ogłady nie może w żaden sposób mierzyć się z przedstawicielami arystokracji. Czymże jednak jest miłość, której siła uskrzydla człowieka i staje się motorem napędowym jego działań? Zakochany po uszy Martin postanawia zerwać ze swym dawnym życiem, porzucić pracę fizyczną na rzecz nauki i sprawić, aby jego wyśniony związek z Ruth mógł stać się faktem.

  Martin Eden to powieść doprawdy niesamowita. Kiedyś spotkałem się z komentarzem, gdzie jeden z czytelników tej książki zarzucił powieści zbytnią banalność czy wręcz trywialny charakter. Banał? Czy Martin Eden naprawdę jest banalnym romansidłem skupionym wokół amerykańskiej arystokracji? Bynajmniej. Ta powieść to fascynujące studium psychologiczne, zawierające elementy autobiograficzne Jacka Londona. Ludzie, którzy dostrzegają w tej książce głównie motyw miłosny powinni przeczytać ją raz jeszcze. W książce tej bowiem mamy świetnie ukazaną drogę samorealizacji – niekończącą się próbę dążenia człowieka do doskonalenia siebie samego, do stawiania sobie coraz to wyższych, bardziej chwalebnych celów. Historia w niej zawarta pokazuje, iż pochodzenie człowieka nie determinuje tego kim dana jednostka może zostać. Przy okazji bardzo dobrze zostały ukazane negatywne cechy społeczeństwa. Fałsz, obłuda, zakłamanie, dwulicowość i hipokryzja dosłownie wylewają się z kolejnych akapitów, które czytamy.

   Ta książka w pełni zasługuje na miano arcydzieła. Jest pasjonująca i pouczająca. Stanowi prawdziwą, poruszającą historię ukrytą pod płaszczem zauroczenia i miłości. Absolutny hit, który po prostu trzeba przeczytać.

Ocena: 10/10

Martin Eden [Jack London]  - KLIKAJ I SłUCHAJ ONLINE

4 komentarze:

  1. OBOWIĄZKOWO muszę przeczytać :D Uwielbiam Londona i już na mnie wyczekuje tej zimy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To życzę przyjemnej lektury :) Mam nadzieję, że ta z pozoru głupia historyjka o miłości pochłonie Cię tak jak mnie :)

      Usuń
  2. W tej książce zakochałam się już po kilku stronach. Przeważnie czytam szybko, ale w tym wypadku czytałam "Martina Edena" prawie miesiąc. Tak bardzo mocno zaangażowałam się w życie Martina, że nie potrafiłam się z nim rozstać. Tylko głupcy widzą w tej książce banał i zwykłą miłość. Brak mi słów, by wyrazić to, jak bardzo ta historia mnie zmieniła.
    Podzielam pańskie zdanie wyrażone w notce i cieszę się, że potrafiłam dostrzec wszystko, co zostało zawarte w tej powieści. To idealne studium społeczeństwa.

    Przypadkiem trafiłam na Pańskiego bloga, który mnie oczarował. Na pewno będę zaglądać tu częściej.
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wpadla mi w rece kiedy bylem dzieckiem i przeczytalem ja 10x.do dzis mnie wzrusza a wiersz swinburnea to najlepsze bepitafium

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...