wtorek, 16 grudnia 2014

Groza z zamierzchłych czasów - wyzwanie 2015



Witajcie! 

   Jest mi niezmiernie miło poinformować, że pierwszego stycznia 2015 roku wystartuje na Śniącym za dnia czytelnicze wyzwanie Groza z zamierzchłych czasów.
Głównym celem tegoż wyzwania ma być popularyzacja klasycznej literatury grozy.
Postanowiłem jednak, że rozszerzę zakres i tak bogatej bibliografii starego horroru i włączę do wyzwania utwory wywodzące się z klasycznej powieści gotyckiej.

Poniżej znajduje się przykładowa lista autorów, których powieści i opowiadania będą zaliczane do wyzwania:

-Edgar Allan Poe
-Howard Phillips Lovecraft
-Algernon Blackwood
-Bram Stoker
-Gustav Meyrink
-Arthur Machen
-Montague Rhodes James
-Robert Chambers
-Sheridan Le Fanu
-Ambrose Bierce
-Ernst Theodor Amadeus Hoffmann
-Matthew Gregory Lewis
-Horace Walpole
-Ann Radcliffe
-Isolde Kurz
-Stefan Grabiński
-Mary Shelley
-Robert Louis Stevenson
-Hanns Heinz Ewers
-Frederic Boutet
-Villers de L'Isle Adam
-Georg Britting
-Eugen Gottlob Winkler
-Franz Werfel
-Georg Heym
-Georg von der Gabelentz
-Karl Hans Strobl

etc.

Powyższa lista jest oczywiście niepełna. Jako specjalista w zakresie starego horroru służę pomocą w razie wszelkich pytań i wątpliwości.

Zasady wyzwania

Wyzwanie odbywać się będzie od 1.01.2015 do 31.12.2015. Do wyzwania może przystąpić każdy i w w każdej chwili (ja również biorę w nim udział, choć tylko pro forma).  Nie ma żadnych limitów ani wymogów odnoszących się do ilości przeczytanych książek w miesiącu. 
Co do samych książek, to do klasyfikacji zaliczane będą:
-powieści
-antologie opowiadań danych autorów
-zbiorcze antologie opowiadań

Do wyzwania nie zaliczają się pojedyncze opowiadania (np. Czarny kot Poe'go), chyba, że ukazały się jako pełnoprawne książki (np. Przypadek Charlesa Dextera Warda Lovecrafta). Wyjątkiem jest tak zwany "udział honorowy"*

Do wyzwania będą zaliczane również książki z powyższych gatunków, które nigdy nie ukazały się po polsku (np. Melmoth the Wanderer Charlesa Maturina).

Najważniejsza zasada - aby książka mogła zostać zaliczona do wyzwania musi być powieścią, opowiadaniem, które zostało napisane do roku 1950!

Zgłoszenia do wyzwania przyjmuję na maila dominikluszczynski@gmail.com
Natomiast przeczytane przez Was książki wypisujcie (wraz z linkami) pod tym konkretnym postem.

Oczywiście pod każdą recenzją przeczytanej przez Was klasycznej książki grozy należy wspomnieć, że przeczytana została ona w ramach tegoż wyzwania (+link do tego posta). Możecie nawet umieścić na swoich blogach powyższy baner.

Na koniec najprzyjemniejsza informacja - trzy osoby, które przeczytają najwięcej książek zostaną przeze mnie obdarowane książkowymi prezentami.

Nie pozostaje mi wiec nic innego, jak tylko życzyć Wam powodzenia i całej masy nieprzespanych nocy z horrorem w tle.

*W celu uzyskania informacji na temat "honorowego" uczestnictwa proszę kontaktować się ze mną mailowo.

Uczestnicy wyzwania

Dominik Łuszczyński (admin niniejszego bloga)
Optymista z Recenzje Optymisty
Pieguska z Książkojadów
Wiki z Literaturomanii


Udział honorowy

Beata z Miros de Carti 




26 komentarzy:

  1. "Jako specjalista w zakresie starego horroru" - no no. Myślę, że mój cykl Przestrzenie grozy dużo zyska dzięki Twojemu wyzwaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No mam nadzieję :> Coś czuję, że 2015 rok będzie wybitnie horrorowy ;)

      Usuń
  2. Zapowiada się ciekawie :), ale ja raczej nie wezmę udziału - planuję nawet zmniejszyć liczbę wyzwań w których biorę udział z 5 do 2 lub 3...
    Ps. "Szepty" dotrą do mnie pod koniec stycznia lub na początku lutego :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Mam nadzieję, "Szepty" Ci się spodobają :)

      A co do wyzwania to wiadomo - nie zmuszam :) Wiem jak jest ciężko ogarnąć kilka z nich na raz ;)

      Usuń
  3. Oj, a ja znam tylko 2 nazwiska z tej listy i horrorów boję się fes...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. heh, no cóż - wyzwanie jest po prostu nie dla każdego :)

      Usuń
  4. Ja się chyba nie zgłoszę... ale mocno trzymam kciuki, zwłaszcza że grono uczestników jest wyjątkowo zacne ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba się nie kwalifikuję do tego wyzwania, ale trzymam mocno kciuki:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wzięłabym udział, ale... najczęściej czytam pojedyncze opowiadania, które do wyzwania się nie zaliczają. Szkoda. W każdym razie idea zacna;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co byś powiedziała na "honorowy udział"? Brałabyś udział w wyzwaniu z pojedynczymi opowiadaniami, a na koniec roku jakoś bym to spróbował rozliczyć i podsumować. Co Ty na to? :)

      Usuń
  7. A właśnie pisałam na FB Przestrzeni, że z wyzwań już zrezygnowałam, a tu bach :D Cóż, dla mnie to będzie całkiem niezła motywacja do prowadzenia mojego "grozowego" cyklu i oczywiście czytania klasyki, więc za moment wyślę Ci maila ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczyłem na to, że właśnie może Ty zainteresujesz się tym wyzwaniem :)

      Usuń
  8. Postanowiłam, że w przyszłym roku zredukuję ilość wyzwań, bo uczestnictwo w nich przestało mnie bawić, ale do Twojego z chęcią się zgłoszę. Mam zamiar zaczytywać się w horrorach w przyszłym roku, więc wyzwanie pasuje do tego idealnie. Tak w ogóle to ta lista przykładowych autorów grozy uświadomiła mi jak wielu nazwisk nie znałam. Oj, będę miała co czytać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że się zgłosiłaś :) Niezwykle mnie to cieszy i liczę na to, że Twoja obecność będzie regularna :)

      Usuń
  9. Cóż, jestem fanem Klasycznych Opowieści Grozy, ale nie umiem... i nie czuje potrzeby pisania recenzji. Jednak – właśnie jako fan – bardzo cieszę się z Twojego konkursu. Do listy (wiem, jest tylko przykładowa) dorzuciłbym jeszcze: E. Wharton, E. Gaskell, N. Hawthorne, H. James. M. E. Wilkins Freeman, A. Bierce, W. H. Hodgson, W. de la Mare oraz zbiory opowiadań z moimi ulubionymi „Nie czytać o zmierzchu”. A ze swojej strony obiecuje wspomnieć o konkursie gdzie się tylko da (blog Okiem na Horror, Forum Gotham Cafe i forum magazynu Histeria na pewno). O ile, oczywiście, nie masz nic przeciwko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ oczywiście, że nie mam nic przeciwko! Śmiało, możesz pisać o wyzwaniu gdzie tylko się da.
      Podana przez mnie lista jest oczywiście, tak jak wspomniałem, przykładowa, jednak fakt, mogłem dorzucić jeszcze trochę nazwisk.

      W każdym bądź razie dziękuję za zaangażowanie się w promocję wyzwania dla blogerów.
      Czekam również na ukazanie się Twojej antologii, która ciekawi mnie niezmiernie.

      Usuń
  10. Nie jestem pewna czy to się zalicza...ale jest stary horror i jest klasyka. Tylko autor trochę nietypowy jak na ten gatunek;) Mikołaj Gogol i "Wij".
    http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/01/ponure-poniedziaki-mikoaj-gogol-wij.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I kolejne opowiadanie, "Wera" - Villers de L'Isle Adam
      http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/01/ponure-poniedziaki-villers-de-lisle.html

      Usuń
  11. Dodaję pierwszy link do wyzwania :)
    Dracula - Bram Stoker
    http://dosiakksiazkowo.blogspot.com/2015/01/dracula-bram-stoker.html

    OdpowiedzUsuń
  12. "Obserwator" Le Fanu i "Otwarte okno" Munro;)
    http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/02/ponure-poniedziaki-hector-hugh-munro.html
    http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/02/ponure-poniedziaki-joseph-sheridan-le.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Charles Dickens "Dróżnik" i Józef Korzeniowski "Narożna kamienica";)
    http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/03/ponure-poniedziaki-charles-dickens.html
    http://miros-de-carti.blogspot.com/2015/03/ponure-poniedziaki-jozef-korzeniowski.html

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...