sobota, 10 stycznia 2015

Cykl recenzencki "Literatura dla ambitnych"



Witajcie!

   Jest mi niezmiernie miło poinformować, że już za niedługo na Śniącym za dnia wprowadzony zostanie nowy cykl recenzencki  Literatura dla ambitnych.
   Nowy cykl będzie podpięty pod dotychczasowy dział Recenzje, a posty wchodzące w jego skład będą normalnymi postami zamieszczanymi na stronie głównej O co więc z tym cyklem będzie chodzić? Już śpieszę z wyjaśnieniami.

   Jak z pewnością zdążyliście zauważyć, przestrzeń Śniącego wypełniona jest po brzegi głównie literaturą z pogranicza horroru. Admin jednak, jak już wielokrotnie podkreślał, "nie samym horrorem żyje". Dobrze było to widoczne na początku działalności bloga, kiedy pojawiały się tutaj również recenzje z wielu różnorakich gatunków literackich, nie wyłączając klasyki. 
   Ostatnimi czasy przeglądałem swoje archiwalne recenzje i z niemałą zgrozą czytałem najstarsze wypociny spłodzone przez mój mózg na potrzeby bloga. Mówię "ze zgrozą", bo dziś po tym dość pracowitym roku, napisałbym je wszystkie zupełnie inaczej. Zwłaszcza te, które odnosiły się do literatury wyższego sortu. 
  Postanowiłem więc, iż część z dawnych recenzji zostanie przeze mnie usunięta i totalnie pozmieniania, by ukazać się na nowo w zupełnie nowej, zmienionej odsłonie. Mam tu na myśli zwłaszcza te recenzje, które odnosiły się do literatury bardzo konkretnej, ambitnej. Dlaczegóż to robię? Z jednego prostego powodu. W tym roku, a właściwie chciałoby się powiedzieć "od tego roku", na Śniącym pojawiać się będzie znaczna ilość właśnie takiej literatury - ambitnej, trudnej, często niejednoznacznej, przepełnionej filozofią, nie będącej pożywką dla mas. W związku z tym oraz zapowiedzianymi przeze mnie zmianami postanowiłem powołać do życia recenzje opatrzone "znakiem jakości" Literatura dla ambitnych.
   Recenzje te cechować się będą nie tylko rozległym spojrzeniem na daną pozycję pod kątem recenzenckim, ale również na przekazaniu Wam większej ilości informacji dotyczących danych autorów oraz przekazu zawartego w ich dziełach. Czy będą to więc recenzje opatrzone interpretacjami? Nie do końca. Interpretacja danego dzieła należy bowiem do odbiorcy. Ja będę się starał przekazać Wam tylko odpowiednie wskazówki, czy też próbował odpowiednio nakierować Was na pewne aspekty oraz motywy zawarte w danej lekturze. Pomysł mam nadzieję dobry, bo bądź co bądź takowe recenzje z pewnością będą bardziej czasochłonne. 

   A co będziecie mogli przeczyć w ramach Literatury dla ambitnych? Tutaj będzie znaczna różnorodność i od razu zapowiem, że nie będzie to tylko i wyłącznie literacka klasyka. Oczywiście, klasyka jest jednym z tych gatunków, które "żywo" będą uczestniczyły w tworzeniu nowego cyklu. Nie widzę jednak powodów, dla których nie miałbym umieścić tutaj każdej książki, która będzie z sobą niosła przekaz większy niż tylko i wyłącznie czysto rozrywkowy. Wszak ma to być cykl o powieściach, które inspirują, które poruszają jakieś konkretne, często niełatwe zagadnienia. Mają to być powieści, przy których czytelnik zatrzyma się na dłuższą chwilę, które będzie rozpamiętywał i analizował. Znajdą się więc tutaj również pozycje z klasycznego, starego horroru, science-fiction wysokiego sortu pokroju Dicka, Stephensona czy Bradbury'ego, dramaty, etc. Nawet poezja znajdzie tutaj swe miejsce. 

Od przyszłego tygodnia szukajcie więc recenzji opatrzonych powyższym banerem. Jakość treści gwarantowana!


21 komentarzy:

  1. Tak! Podoba mi się :) Nawet bardzo.
    Co do jakości recenzji PRZESZŁYCH... tak jest zazwyczaj... z perspektywy czasu wiele naszych tekstów wygląda "gorzej" w naszych oczach. Styl się rozwija itd. Choć ja nie wiem, jakąś jakość miały Twoje pierwsze recenzje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To lepiej, żebyś do nich nie zaglądała ;d
      A za głos na "tak" dziękuje serdecznie! :)

      Usuń
  2. I ja również jestem za. Nie można przecież cały czas czytać literatury brukowej. Czasem trzeba sięgnąć po coś inteligentnego, aby nacieszyć umysł.
    A więc czekam z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Horror to dla lit. brukowa... oj, współczuję, mało książek przeczytanych w tym temacie.

      Usuń
    2. Być może. Chodziło mi o możliwość poznania czegoś ponad to bagno, które obecnie ja zgłębiam, czyli paranormal romance.

      Usuń
  3. Chętnie poczytam. Mam nadzieję, że zaproponujesz jakieś mało znane, ale fenomenalne pozycje. Czekam na inspiracje. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, że inspiracje będą się podobać :)

      Usuń
  4. Świetny pomysł! Już się nie mogę doczekać pierwszej recenzji i pierwszej propozycji ambitnej literatury :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Już nie mogę doczekać się pierwszej recenzji :) Świetny cykl:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesujące... Tylko czy za rok nie stwierdzisz znów, że recenzje ambitnych książek napisane w ciągu tego powinny być zupełnie inne?:D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. raczej nie. Te z początku faktycznie były jakościowo leciwe. W dodatku strasznie krótkie ;d

      Usuń
  7. Pomysł przedni. :) Czekam z niecierpliwością na pierwszą pozycję z cyklu. ;p

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem ciekawa jak w praktyce będzie wyglądał ten cykl, bo zapowiada się bardzo ambitnie :) Natomiast nie rozumiem , dlaczego chcesz usuwać stare recenzje? Początku zawsze są trudne i niezbyt zadowalające z perspektywy czasu, ale żeby od razu zmieniać stare teksty? Z moich pierwszych recenzji też nie jestem zadowolona, ale jednak zostawiam je w spokoju, to taki ślad rozwijającego się warsztatu i doskonalonych umiejętności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do tych starszych recenzji to rzecz jasna nie wszystkie ;d Tylko te, które chciałbym zamieścić w nowym cyklu, a które są leciwe pod kątem i treści i długości :) A takich jest dosłownie kilka ;)

      Usuń
  9. Bardzo jestem ciekawa tych książek i postów :) Sądzę, że na 100% wypatrzę czasami wśród nich coś dla siebie :) Gratuluję pomysłu! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Sfinks :) Cieszę się na tę zmianę, bo choć Twoje posty czytam z przyjemnością, to do horrorów jest mi wciąż nie po drodze. Czekam z niecierpliwie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę, że pomysł się spodobał :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...