niedziela, 14 stycznia 2018

V/A - Vampirella/Dracula - The Centennial


W niezwykle bogatym uniwersum związanym z najbardziej znaną wampirzą bohaterką serii komiksowych, nie brak całych serii pobocznych, czy też klasycznych one-shoot'ów, przedstawiających jej losy w zderzeniu z najbardziej różnorakimi postaciami. Nie jest więc niczym dziwnym, iż Vampirella doczekała się wielu odsłon, w których jej historia splata się z historią najbardziej znanego, wampirzego bohatera w historii literatury.

Wydany w 1997 roku nakładem Harris Comics one-shoot Vampirella/Dracula - The Centennial stanowić miał kwintesencję wampirzych opowieści, scalając w jedno i prezentując obydwie postaci z podkreśleniem ich niebagatelnej roli i wpływu na szeroko pojętą fantastykę - czy to literacką, czy to komiksową. W końcu powód do wydania tego zeszytu był bardzo oczywisty, a przy tym czysto historyczny - obchodzono w końcu setną rocznicę ukazania się na rynku największego dzieła Brama Stokera.

Sto lat Draculi, sto lat istnienia najbardziej znaczącej i najbardziej rozpoznawalnej postaci literackiego horroru sprawiło, iż Harris Comics postanowiło wydać historię z odpowiednim przytupem. W tym celu do pracy nad jednym tytułem zaproszono całą plejadę gwiazd komiksu. Rzut oka na rozpiskę z nazwiskami wystarczy, by stwierdzić, że jeżeli pośród wielu z nich znajdziemy takie sławy jak Alan Moore,  David Mack, Gary Frank, James Robinson czy Warren Ellis, to możemy oczekiwać historii niebanalnej i nietuzinkowej. 

Vampirella/Dracula The - Centennial jest zeszytem prezentującym trzy, zupełnie niezależne od siebie historie. Zgodnie z zamysłem twórców podział ten miał być wyraźny i jednoznaczny, zaś jego bezpośrednim celem było wprowadzenie czytelnika w świat każdej z pierwszoplanowych postaci z osobna, by w finałowej części dostarczyć odbiorcy odpowiedniego miksu ze świata i Vampirelli, i Draculi. 

Necromace, pierwsza część komiksu, poświęcona została ciemnowłosej piękności w skąpym stroju. To w niej wampirza heroina zaprezentowana zostaje poprzez pryzmat mitu z irlandzkiego folkloru na temat leanhaum-shee - istoty o wiele częściej znanej i prezentowanej jako sukkub. Już od początku więc mamy do czynienia z próbą nawiązania do lokalnych tradycji rejonów z których wywodził się Stoker. Sam komiks natomiast rozrysowany został w stylistyce zgoła odmiennej od tej, do której przyzwyczaiły fanów historie o Vampirelli. Necromance jest utrzymany w ponurym, niejako brudnym klimacie. Bazujący na prostej kresce, tonacji w monotonnych, zimnych barwach szarości i czerni, wybucha kolorami w kadrach, w których pojawia się seksowna nieumarła. Estetyka komiksu skłania się ku bardziej poważnym dziełom, odrzucając na bok klasyczny wzór i formę większości dzieł z Vampierllą w roli głównej. 

Stanowiący drugą część zeszytu The New European to komiks mocny, żywo nawiązujący doDraculi. Przyznać trzeba, iż wyszedł z tego obronną ręką, bowiem przeniesienie klasycznej powieści grozy do współczesnych realiów lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, a przy tym poprowadzenie akcji w taki sposób, iż główny bohater ma świadomość, iż "historia kołem się toczy" (w odniesieniu do fabuły książki Stokera), dało całkiem niezły, jak najbardziej pożądany efekt. The New European jest komiksem, w którym mamy do czynienia z klimatyczną, bardzo sugestywną opowieścią. Są tutaj zarówno powojenne Bałkany, młody człowiek pragnący pomóc staremu w znalezieniu spokojnego miejsca na ziemi, jak i gwałtowny zwrot akcji obracający się na niekorzyść protagonistów. 
powieści Irlandczyka. Alan Moore, specjalnie na potrzeby tegoż zeszytu, poproszony został o stworzenie swojej własnej interpretacji
Komiks ten uderza żywymi kolorami i bardzo swobodną, współczesną kreską. Bardzo dobrze wygląda zabawa barwami w chwilach, gdy pojawiają się kadry bazujące na silnym kontraście dwóch kolorów (czerń i czerwień). Plusem jest również bardzo dobre oddanie zarówno gestykulacji, jak i mimiki twarzy bohaterów. Strach, panika, przerażenie - wszystko to widoczne jest jak na dłoni, łącząc się z zupełną bezsilnością kolejnych ofiar w obliczu nieznanego. 


Finałowa część komiksu Vampirella vs. Dracula z pewnością jest częścią charakteryzującą się nie tyle największą przewrotnością, co najbardziej oryginalną forma zaprezentowania ukazanej w niej historii. Oto bowiem w jednej z wielkich, miejskich bibliotek, spotykają się w tym samym czasie Bram Stoker oraz Archie Goodwin - twórca sukcesu Vampirelli i człowiek, który zrobił z niej pierwszoplanową, ponadczasową postać komiksową. Prowadząc dialog na temat swojej twórczości wypytują jeden drugiego o najważniejsze aspekty swoich bohaterów. Goodwin składa podziękowania Stokerowi, ten zaś wypytuje swojego dużo młodszego kolegę o to, czy aby na pewno jego powieść odniosła światowy sukces. W tym samym czasie, jak można by się spodziewać, swój własny dialog toczą Vampierlla oraz Dracula, w którym pojawia się nie tylko zarys historii wampirzego mitu (wzmianki o Polidorim, etc.), lecz również iście szatański plan, który jedno z nich ma zamiar zrealizować. 

Całość zeszytu kończy dodatkowy, kilkustronicowy wywiad z Alanem Moor'em na temat jego wizji Draculi, historii tworzenia wampirzego komiksu, czy ogólnych rzeczach, które miały realny wpływ na jego twórczość. 

Nie ulega wątpliwości, iż Vampirella/Dracula - The Centennial jest jednym z bardziej ciekawych zeszytów odnoszących się do postaci najbardziej seksownej wampirzej bohaterki. Można dostrzec w nim zarówno próbę ukazania Vampirelli w sposób bardziej stonowany, jednocześnie nie odzierając jej z wyróżniających ją cech charakteru, jak również bardzo dobre odniesienie do klasyki grozy i wzorowe przeniesienie jej do współczesnych realiów, z uwzględnieniem wszystkich najważniejszych i najbardziej istotnych aspektów. 
Biorąc pod uwagę, iż The Contennial w wydaniu Harris Comics to dobrze poprowadzony one-shoot, można powiedzieć, iż sięgnąć po niego mogą nie tylko fani i fanki półnagiej wampirzycy. Jego lekka forma, a przy tym ciekawe odniesienia do klasycznej historii sprawiają, że jest dobrym rozwiązaniem na wypełniony niezłą rozrywką wieczór. 
______________________________________________________________________________

Vampirella/Dracula The Centennial

Necromace - Warren Ellis, Mark Beachum, Kelly-O-Graphics
The New European - Alan Moore, Gary Frank, Cam Smith, Hugh Monham, Haberlin Studios, Tom Figura, Dave Haddock
Vampirella vs. Dracula - James Robinson, David Mack, Rick Mays, Hugh Monhan, Martin Jimenez, Wildstorm FX, Debra M. Brenda, Tom Figura

Wydawca: Harris Comics, 1997
Ilość stron: 52
Język: angielski


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz